Waardevolle Camper

Iemand een 9+ moment bezorgen is geweldig, maar een 10+ krijgen is nog mooier. Deze 10+ kreeg onze hulpverlener Lynn van de afdeling Mobiliteit. Ze hielp een hulpbehoevende in Frankrijk die met haar camper niet verder kon rijden en vertelt over haar ervaring:

Wie is Lynn?

In mei ben ik begonnen aan de mobiliteitstraining bij VHD en sinds juni help ik actief mensen bij de hulpverlening. Ik werk in het team Mobiliteit binnen- en buitenland. Hiervoor was ik 5,5 jaar beveiliger bij verschillende festivals en evenementen, maar ook bij instellingen voor mensen met gedragsstoornissen, een AZC en Schiphol. Hierdoor ben ik drukte en stress wel gewend en heb ik hier goed mee leren omgaan. Verschillende soorten mensen vereisen verschillende benaderingen. Hierdoor leerde ik echt om naar mijzelf te kijken: hoe je op mensen reageert, bepaalt ook hoe zij op jou reageren.

Daarnaast heb ik al jong een liefde voor auto’s ontwikkeld. Tegenwoordig sleutel ik graag in mijn vrije tijd aan mijn eigen autoproject, samen met mijn man. Maar ook het helpen van mensen zit nog steeds in mijn bloed. De combinatie van auto’s en mensen helpen is voor mij een win-win.

Gestrand in Zuid-Frankrijk

Niet alleen in Nederland, maar mensen in heel Europa krijg je aan de lijn met autopech of autoschade. Zo ook een dame in Zuid-Frankrijk: toen ik de telefoon oppakte, merkte ik dat mevrouw er echt even helemaal doorheen zat. Al snel werd mij duidelijk dat dit niet zonder reden was.

Mijn gevoel vertelde mij dat ik haar het beste eerst kon laten praten. Zo kwam ik erachter dat dit voertuig voor haar een hele hoge emotionele waarde had. Dit was niet zomaar een camper, maar een camper die ze had opgeknapt met iemand die haar dierbaar was. En aangezien deze persoon inmiddels was overleden, begreep ik haar emoties heel goed.

De juiste voertuigdiagnose

Zoals ik eerder noemde, heb ik veel passie voor auto’s en ook de technische kennis in huis om mensen goed op weg te kunnen helpen. In mijn werk is dit zeker handig. Ik vroeg haar wat ze merkte aan haar camper. Ze vertelde mij dat de motor erg snel op temperatuur was, binnen 5 minuten al. Ook als ze een tijdje niet met deze camper had gereden en deze dus voldoende afgekoeld had moeten zijn. Mevrouw merkte ook dat er witte rook kwam uit de uitlaat van haar camper. In mijn hoofd was de rekensom snel gemaakt.

Al redelijk snel kwam ik tot een mogelijke oorzaak: koppakkingproblemen. Gelukkig had ze de camper al snel aan de kant gezet en had ze daardoor vermoedelijk geen verdere motorschade. Achteraf bleek mijn vermoeden juist te zijn.

De grote vraag was: mag de camper weer teruggehaald worden? Met een camper uit 1988 is het de vraag. Ik bleef transparant en vertelde haar dat ik het niet met zekerheid kon zeggen, dat ik die beslissing niet zomaar kon nemen en dit moest overleggen. Ik overlegde met een expert, die zei dat het geen probleem was en dat de camper zijn waarde houdt. Wat fijn! Mevrouw was erg emotioneel toen ik het haar vertelde. Ze was ontzettend dankbaar.

Gelukkig reed een familielid toevallig langs haar, op de weg terug naar Nederland. Hierdoor hoefden we geen vervangend vervoer in te zetten. Het voertuig werd afgesleept door een Franse hulpdienst. Wij hebben hierna de repatriëring voor het voertuig in gang gezet en binnen 3 weken was de camper weer terug in Nederland bij haar vaste garage.

Luisterend oor

Ik voelde aan dat ik haar de ruimte moest geven om haar verhaal te doen. Ik heb geleerd dat je de leiding moet nemen in een gesprek, maar ik merkte dat dit op dit moment niet paste bij het gesprek. Meerdere malen had ik contact met haar. Ik hield het dossier dicht bij mij. Op de momenten dat ik wist dat het rustiger was, belde ik naar haar om de vervolgstappen te bespreken. Ook al kostte dit soms wat langer de tijd. Soms gaat dat zo op de alarmcentrale: je moet je aanpassen op de persoon die je spreekt, natuurlijk als dit de mogelijkheid biedt. Die middenweg vinden. Dat is dat menselijke aspect.

Surprise!

Iemand helpen is onderdeel van mijn werk als hulpverlener. Ik werd enorm verrast toen de campereigenaresse opeens bij ons kantoor op de stoep stond met een bos bloemen, fles bubbels, gelukspoppetje en een kaartje. Hartstikke lief van haar, ze is echt een schat van een vrouw.

Ik ben trots op wat ik heb gedaan, maar blijf er ook nuchter onder: als iemand blij is met mijn hulp, heb ik mijn werk goed gedaan en daar doe ik het voor.

Wat is voor jou 9+?

Ik ben van mening dat je altijd je best moet doen voor iedere hulpbehoevende, in iedere situatie. Ik wil iedereen verder helpen. Mogelijkheden bieden en oplossingen bedenken, in hoeverre deze passen binnen de polisvoorwaarden van de verzekering. Dat stapje extra zetten. Bijvoorbeeld extra nabellen naar de bergingsdienst of extra informatie op de e-mail zetten als je merkt dat een klant hier behoefte aan heeft. Je moet kunnen aanvoelen waar de ruimte zit!

Word mijn collega

Ik vind het fantastisch om met een leuk team betekenisvol werk te verrichten. Kom jij ons team versterken? Wij zoeken nog collega’s voor diverse vacatures!

Lees meer 9+ verhalen.

Bekijk ook

Onze laatste berichten