Interview met Jan-Albert van Laar, nieuwe Commercieel Directeur van VHD

Jan-Albert begon twee maanden geleden als Commercieel Directeur bij VHD. In deze blog maken wij nader kennis met Jan-Albert en kijken wij terug naar zijn eerste periode bij VHD.

Wie is Jan-Albert?

Ik ben 53 jaar, getrouwd met Astrid en vader van twee zoons: Jesper en Max. Vanaf mijn middelbare schoolleeftijd woon ik in Veenendaal. Hoewel ik niet altijd in Veenendaal heb gewoond, voel ik mij wel door en door Veenendaler: ik heb hier veel sociale contacten opgebouwd. Ik voetbalde altijd, maar na een blessure op vroege leeftijd moest ik daarmee stoppen. Toch ben ik altijd betrokken gebleven bij onze voetbalvereniging G.V.V.V., sinds dit jaar als bestuurslid. Dat doe ik met veel plezier: ik vind het een leuke vereniging en ik draag graag mijn steentje bij aan de ontwikkeling hiervan. Ik hou van sport kijken en sportief bezig zijn. Na voetbal en tennis is zo’n 15 jaar geleden de liefde voor fietsen ontstaan. De eerste periode veel op de mountainbike, de laatste jaren meer op de racefiets en sinds kort ook met mijn gravelbike. Daarnaast ski ik ieder jaar met ons gezin en vrienden.

Ik ben relatief jong begonnen met werken. Omdat ik me wel graag verder wilde ontwikkelen, was de consequentie dat ik naast mijn werk de nodige studies heb gevolgd. Ik heb altijd in commerciële functies gewerkt bij verzekeraars. Eerst als accountmanager, later doorgegroeid richting management- en directiefuncties. Naast sales hield ik mij in een aantal gevallen ook bezig met de operationele aansturing. Die combinatie heeft mij een breed perspectief opgeleverd. Na 7,5 jaar bij mijn vorige werkgever begon het te kriebelen om mezelf weer elders uit te dagen.

Hoe waren je eerste weken bij VHD?

De eerste weken heb ik als heel positief ervaren. Er heerst een open sfeer, waardoor ik mij al snel op mijn gemak voelde. In het begin heb ik veel tijd besteed aan kennismaking, binnen en buiten mijn team. Ik heb zo goed als alle teamleiders gesproken. Deze gesprekken waren waardevol, omdat je ook gelijk meekrijgt wat er speelt binnen teams, wat goed gaat en waar verbeterpunten liggen. Daarnaast heb ik al met veel relaties gesproken. Ik vind het belangrijk om iedereen snel en goed te leren kennen.

Met mijn achtergrond kan ik mij goed verplaatsen in de situatie van onze opdrachtgevers zoals verzekeraars en heb ik affiniteit met mobiliteit en de automotive sector. Bij de VHD zijn werkzaamheden acuut en schakelen we snel: mensen melden zich bij ons en hebben nú hulp nodig. Dat brengt een andere dynamiek in de organisatie met zich mee. Voor iedere opdrachtgever kunnen de afspraken weer net anders zijn. Dat is uitdagend. Enerzijds is er herkenning, anderzijds kan ik mij op andere punten ontwikkelen. Ik ben iemand die graag ergens energie instopt om met elkaar resultaten te boeken. Ik ben altijd bezig met kijken naar: hoe kan ik mijzelf ontwikkelen, hoe kan ik groeien? Vanuit dat perspectief ben ik begonnen aan deze nieuwe uitdaging.

Hoe ziet jouw stijl van leidinggeven eruit?

Ik geloof in de kracht van samen doen en ik geef graag ruimte en verantwoordelijkheid aan de mensen in mijn team. Daarbij richt ik me ook op de specifieke kwaliteiten van medewerkers en de affiniteit die men ergens mee heeft om dit zo goed mogelijk te benutten. Als iemand affiniteit heeft met een specifieke taak, dan geef ik hem of haar graag de ruimte om dit te ontwikkelen. Door de juiste mensen te betrekken, creëer je draagvlak, kunnen mensen groeien en heel belangrijk: met plezier hun werk doen. Doordat mensen zich individueel ontwikkelen, neemt ook het rendement van het team en daarmee de organisatie toe. Daarnaast ben ik een verbinder en ben ik graag bezig met externe contacten, communicatie en marketing. Mijn motto is: samen beweging creëren om met energie resultaten te behalen!

De kracht van mensen benutten: hoe zie jij dat?

In lijn met wat ik net aangaf, ben ik altijd op zoek naar de kracht van individuen in het team. Zo had ik in mijn vorige functie een teamlid die veel inzicht en gevoel had in het organiseren van de werkvoorraad. Dan is het mooi om taken op dat vlak te delegeren. Voor de betreffende medewerker is het fijn om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. En zo voelt de medewerker zich gezien. Voor het team is het ook voordelig: het rendement van het team groeit en functioneert zo nog beter. De kwaliteit van mensen moet je slim benutten en je wilt perspectief bieden. Binnen VHD zie ik ook mensen doorgroeien, dat vind ik belangrijk en nuttig. Zelf heb ik het ook ondervonden: ik kon bijvoorbeeld ooit doorgroeien van accountmanager naar salesmanager.

Op LinkedIn heb je het over verandermanagement in je functies: wat versta jij hieronder?

Het succes van morgen begint met de keuzes van vandaag. Je moet altijd alert zijn op ontwikkelingen en wat relaties vragen van jou en de organisatie. Welke ontwikkelingen zijn er in de markt en welke behoefteveranderingen. Hoe kan je beter gebruik maken van technische hulpmiddelen. Zo is er veel innovatie op gebied van IT, zoals Artificial Intelligence. Hoe kan je ook intern de dingen zo efficiënt mogelijk doen om de kosten en daarmee de prijs voor de klant zo laag mogelijk houden. Het is daarbij belangrijk om continu stil te staan bij de vraag: vullen wij de dienstverlening in op een wijze waarop de klant dit verlangt? Je moet van buiten naar binnen blijven kijken. Daarbij is verbinding ook belangrijk: neem mensen mee in het ‘waarom’ als je dingen verandert. Mede door draagvlak te creëren, lukt het om succesvol verandering te realiseren.

Wat is jouw visie voor VHD?

Naar mijn mening moeten we het fundament verder verstevigen, gericht op voortdurende optimalisatie van de hulpverlening die we bieden. Ervaren wat opdrachtgevers belangrijk vinden, hierop inspelen en op de juiste manier communiceren. Dit betekent onder andere: hoe kunnen we dingen slim organiseren, waar kunnen we de techniek optimaal inzetten, hoe kunnen we effectief in contact zijn met onze opdrachtgevers en met de juiste mensen kwalitatief goede dienstverlening bieden. Op dit moment ervaren we krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor moeten we nog betere wervingstechnieken inzetten om medewerkers aan te trekken. Ik zie dat er al veel mooie stappen zijn gezet binnen VHD. We hebben veel mensen aangetrokken die positieve impact maken binnen onze organisatie. Vanuit mijn rol als directielid wil ik ook – waar het maar kan – mijn bijdrage leveren binnen het bedrijf, zodat we een nog beter VHD kunnen bouwen. Daarbij wil ik graag verder kijken dan mijn eigen aandachtsgebied.

Wat vind je tot nu toe het mooiste aan werken bij VHD?

Binnen VHD ben ik bij diverse projecten betrokken en mijn nieuwe collega’s zijn toegankelijk. Er zijn genoeg mogelijkheden om mijn energie op te richten en er liggen kansen genoeg. Daarnaast vind ik het prettig dat we een platte organisatie zijn.

De afsluiter. Door ons vakgebied weten wij natuurlijk hoe belangrijk het is om goed verzekerd te zijn: ben jij ook goed verzekerd?

Ik denk het wel! Het zou ook eigenlijk gek zijn als dat niet zo was, gezien mijn achtergrond. Door de praktijkervaringen die je hier meekrijgt op het gebied van hulpverlening, ga je toch weer anders kijken naar je eigen verzekeringen. Mijn perspectief is in dat opzicht veranderd, omdat ik me nu bewuster ben geworden van het belang van goede hulpverlening. Op dat punt ga ik mijn pakket dus nog eens goed onder de loep nemen.

Bekijk ook

Onze laatste berichten

In de afbeelding staan de logo's van VHD en Quadrance.
Actueel

Quadrance en VHD starten intensieve samenwerking

Vol enthousiasme kondigen we aan dat Quadrance en VHD de handen ineen slaan! VHD is aandeelhouder geworden van Quadrance. Deze samenwerking biedt ons nieuwe kansen en stelt ons in staat om onze klanten nog beter te ondersteunen met onze gecombineerde expertise.

Lees verder