Terugblik: Met 3 stormen was februari een roerige maand

Met drie stormen achter de rug blikken we terug op een roerige maand. We kregen 25% meer meldingen binnen dan een reguliere maand. Mensen belden voor afgewaaide dakpannen, omgewaaide schuttingen en bomen. Daarnaast was er ook veel waterschade.

Voorafgaand aan de storm zijn er natuurlijk al de nodige maatregelen getroffen. Door forecasting is er extra personeel ingezet. Door deze extra inzet konden we goed anticiperen op de storm(en). 88% van de bellers werd binnen 20 seconden door onze hulpverleners te woord gestaan.

Een groot voordeel van alle drie de stormen? Ze raasden allemaal voorbij in het weekend. “Een geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen. Op een doordeweekse dag hadden deze stormen veel meer schade aangericht.” Aldus Marieke Karsijns, één van de teamleiders van onze hulpverlening. “Het was een hectische en bizar drukke maand. Toch geeft deze hectiek ook veel energie bij onze hulpverleners. We gaan er dan echt met z’n allen voor. Op het moment dat de eerste storm Nederland binnenkwam stond de telefoon roodgloeiend. Je ziet dan alle hulpverleners in opperste concentratie. Iedereen, maar dan ook echt iedereen, is druk in gesprek. Continu aan de telefoon. Een gesprek afgerond, en het volgende gesprek staat alweer klaar. Het bizarre was natuurlijk dat we dit niet één keer hadden, maar dat we dit twee keer kort na elkaar hadden. De derde storm viel, gelukkig, mee. Toen hebben we van de drie stormen de minste meldingen binnengekregen.”

De storm(en) zijn weer gaan liggen. Dat betekent niet dat het nu weer rustig is op onze alarmcentrale. Het na-werk is nu langzaam aan het aflopen. We kijken terug op een roerige, en dynamische maand, een maand waar het hart van een hulpverlener harder van gaat kloppen.