Kapotte motor in Spanje

Het is maandagmiddag als ik een telefoontje krijg vanuit Spanje. Een echtpaar is er op vakantie, hij op de motor zij met een bus. De motor heeft het laten afweten en het is nog onduidelijk wat er precies aan mankeert. En dat terwijl hij een week voor de vakantie in Nederland nog een servicebeurt heeft gehad. Het echtpaar ziet hun vakantie in het water vallen. Iets wat ik als motorrijder heel goed kan begrijpen. Ik ga dan ook alles op alles zetten om dat te voorkomen!

Ik bel de garage waar de motor naartoe is gebracht om te achterhalen wat er aan de hand is. Dat kunnen ze me op dat moment nog niet zeggen; de motor is pas net binnen en ze hebben er nog niet naar kunnen kijken. Dat wordt mañana!

De volgende dag neem ik meteen weer contact op met de garage. Gelukkig heeft een monteur al naar de motor gekeken en hij vertelt me dat de remklauw vervangen moet worden. En laat de fabrikant die nu net niet meer leveren. Dat wordt dus overschakelen naar plan B. Ik vraag de monteur of hij misschien ergens een gereviseerde remklauw kan opsnorren. Dat kan hij! Hij heeft er een gevonden in Duitsland. Maar het kan wel een week duren voordat de remklauw in Spanje is. En dan moet ie ook nog op de motor gemonteerd worden. Ik weet niet of het gestrande echtpaar zo lang wil wachten. En andere optie is de motor op transport zetten naar Nederland en de rest van de vakantie per bus afleggen óf voor meneer vervangend vervoer regelen.

Als ik contact opneem met meneer en mevrouw om de verschillende scenario’s door te spreken, uiten ze het vermoeden dat het wel eens de fout van de thuisdealer kan zijn dat de remklauw is losgekomen. Hij had de motor tenslotte een week voordat ze op vakantie gingen nog een onderhoudsbeurt gegeven. Hoewel dat natuurlijk lastig te bewijzen is, besluit ik toch een poging te wagen en de dealer te bellen.

En dat blijkt een schot in de roos. Ik leg hem de situatie uit en geef voorzichtig aan dat het mankement wellicht is ontstaan bij het laatste onderhoud. En dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Als hij me niet veel later terugbelt heeft hij niet alleen het onderdeel al weten te bemachtigen maar ook al opdracht gegeven het per koerier zo snel mogelijk naar Spanje te sturen. En dit alles op zijn kosten! Het echtpaar hoeft alleen de montagekosten aan de Spaanse garage te betalen. Hij sluit het gesprek af met de mededeling dat meneer en mevrouw na hun vakantie maar eens op de koffie moeten komen om te praten over het voorval. Wellicht dat hij ze dan zelfs in de montagekosten nog tegemoet kan komen.

Wat een perfecte oplossing! Het echtpaar kan met een kleine vertraging hun vakantie zoals gepland voorzetten én de relatie tussen dealer en klant is ook nog eens hersteld.

Als ik het goede nieuws overbreng is het even stil aan de andere kant van de lijn. Ze weten niet wat ze moeten zeggen zo dankbaar zijn ze. En dat geeft mij dan weer een dankbaar gevoel.