Op dinsdag 24 en woensdag 25 juni vond de NAVO-top plaats. Om dit internationale evenement veilig te laten verlopen, werden verkeers- en veiligheidsmaatregelen genomen. Rijkswaterstaat spreekt van de grootste verkeersoperatie die Nederland ooit heeft uitgevoerd. Bij VHD hebben we hiervoor onze processen en systemen aangepast om maximale mobiliteit te waarborgen tijdens dit internationale event. Het Incident Management-gebied in en rond Den Haag werd tijdelijk aanzienlijk uitgebreid.
Voor het verwerken van meldingen van het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) was VHD met hulpverleners en IT-ondersteuning aanwezig op het gezamenlijke operationele centrum van een aantal bergers. Op deze locatie werkten wij nauw samen om snelle en effectieve communicatie en besluitvorming mogelijk te maken. Zo konden we waar nodig snel met elkaar schakelen.
We zijn er trots op onderdeel te zijn van zo’n groot event en dat we een waardevolle bijdrage hebben kunnen leveren aan de veiligheid van wereldleiders, ministers en delegatieleden uit de hele wereld én natuurlijk alle reguliere weggebruikers. Maar ook het in goede banen leiden van mobiliteit, zoals we dat iedere dag bij VHD doen.
Landelijk Centraal Meldpunt
Vanaf 1 januari 2023 verzorgt VHD vanuit Deventer dag en nacht de afhandeling van incidenten met personenvoertuigen op hoofdwegen in Nederland. Het LCM is de plek waar vanuit heel Nederland incidenten op snelwegen en andere hoofdverbindingen gemeld kunnen worden. Het LCM heeft de missie om de weg zo snel mogelijk na de melding van een incident vrij te maken.

