De zomer is een bijzondere periode op onze alarmcentrale. In de zomer ontvangen we meer hulpvragen, met name met betrekking tot pech of schade aan het voertuig of de vraag om medische hulp (waarbij we bijvoorbeeld een medische vlucht terug regelen voor iemand die ernstig ziek is in het buitenland). In dit interview blikt Rushdie Ramsoedh (accountmanager en OR-lid) terug op deze periode.
Hoe heb je het zomerseizoen ervaren?
“Heel positief. Deze zomer hadden we alles onder controle, en dat zie je terug in de resultaten. Dat we deze goede resultaten hebben behaald in de drukste periode van het jaar qua hulpvragen, daar mogen we trots op zijn.”
Welk initiatief zie je het sterkst terug in de praktijk?
“Als organisatie hebben we geïnvesteerd in de VHD-groeilijn. Hulpverleners komen nog beter voorbereid en zelfverzekerder in de praktijk. Duidelijke communicatie is een belangrijk aandachtspunt gedurende de opleiding: het voorkomt twijfel bij de mensen die ons bellen voor hulp en zorgt ervoor dat ze niet hoeven terug te bellen omdat de vervolgstap helder is. Zo houden we meer tijd over voor klanten die acute hulp nodig hebben. In mijn ogen is dat de grootste winst.
Dat we de VHD-groeilijn hebben is mooi, maar het is nog waardevoller dat mensen met plezier naar hun werk gaan. Dat begint met aandacht, coaching en training. De groeilijn biedt perspectief. Dat zien we ook terug: hulpverleners blijven graag bij ons werken en ze komen met plezier naar hun werk. Ze werken zelfs graag een uurtje langer door om hun collega’s te ondersteunen in zo’n drukke periode. Er is veel meer rust en inzicht in de werkzaamheden, ondanks dat het natuurlijk druk is.”
Je ondersteunde het zomerteam, kun je hier iets meer over vertellen?
“Het zomerteam bestond uit hbo- en wo-studenten die specifiek werden opgeleid om een aantal taken uit te voeren binnen de hulpverlening. Ze raakten snel vertrouwd met deze taken en daardoor konden ze mensen extra snel op weg helpen. Samen met een team van collega’s was ik een zogeheten vraagbaak: er was altijd iemand aanwezig om het zomerteam te ondersteunen. Het was een goede versterking voor onze hulpverlening. Ook leuk om te benoemen: een deel van het zomerteam werkt nu nog steeds bij ons!”
Waar ben je het meest trots op?
“Dat we sterke, structurele maatregelen hebben genomen. We hebben als organisatie grote stappen gezet, en dat zie je terug in de resultaten. We doen het samen. Dat geeft een trots gevoel, terugkijkend op hoe de afgelopen maanden zijn verlopen en hoe de maatregelen in de praktijk hun vruchten hebben afgeworpen.”