Met de camper op reis zijn in het buitenland en vervolgens niet meer verder kunnen: een vervelende situatie waarbij onze hulp steeds vaker wordt ingeschakeld. Er komt eigenlijk altijd meer bij kijken dan bij reguliere hulpverlening voor pech of schade aan personenauto’s, en daar weet Bart Berg (accountmanager en trainer) alles van. In dit interview vertelt hij graag meer over wat er specifiek speelt bij camperhulpverlening en wat hem deze zomer is opgevallen.
Wat maakt camperhulpverlening zo bijzonder, Bart?
“Als een probleem met de camper ter plekke opgelost kan worden, verschilt de hulpverlening niet veel van die bij personenauto’s. De echte uitdaging begint wanneer de camper naar een garage moet worden gebracht.
Camperaars verliezen dan in één keer hun vervoer, verblijf en vakantiespullen. Ze trekken rond, vooral in landen als Noorwegen, waar ze van het zuiden naar het noorden reizen en overal maar een paar dagen verblijven. Soms halen we zelfs campers van IJsland of de poolcirkel! Ze hebben vaak
geen vaste verblijfplaats, wat de hulpverlening complexer maakt.
Maar juist die extra uitdaging vind ik zo leuk!”
‘De extra uitdaging begint wanneer de camper naar een garage moet worden gebracht’. Kun je dit verder toelichten?
“Als de camper in het buitenland uitvalt, krijg je te maken met een gespecialiseerd type hulpverlening. In Nederland zijn we gewend dat je snel en goed geholpen wordt, maar in het buitenland kan het kwaliteitsniveau per land verschillen. We werken samen met een sterk, wereldwijd netwerk en onze hulpverleners op de alarmcentrale weten hoe ze de juiste ondersteuning kunnen bieden. Desondanks brengt dit type hulpverlening ook uitdagingen met zich mee. Zo is er specifiek materiaal nodig voor het transport van een grote, zware camper. Daarnaast moet vaak eerst een garage worden gevonden die de camper kan ontvangen en het probleem vast kan stellen, voordat de buitenlandse hulpverlener uitrijdt om de camper hiernaartoe te brengen. Dit proces kent daarom meer stappen en kost vaak meer tijd.
Als de hulpvrager strandt op een camping of camperplaats, is het niet zo’n groot probleem, want dan hebben ze in ieder geval verblijf en eten. Maar als ze ergens stranden waar niets is, kan het echt vervelend worden. Soms moeten ze lang wachten voordat de camper naar een garage kan worden gebracht; dit leggen we duidelijk uit, zodat ze weten wat de verwachtingen zijn.
Ook kan het repareren van een camper soms een aantal weken duren. We zetten een vervangende auto of camper in als hier dekking voor is. De vervangende camper wordt gebracht en het defecte voertuig teruggehaald. Zo nu en dan kan de camper ter plekke gerepareerd worden, maar helaas is dat niet altijd mogelijk.”
Wat vind je leuk aan deze bijzondere vorm van hulpverlening?
“Dat het ingewikkelder is, maakt het ook interessanter. Je moet samen met de hulpvrager tot een goede oplossing komen. Deze zomer hielp ik een camperaar in Portugal die ontzettend zelfredzaam was, wat het prettig maakte om de hulpverlening te organiseren. Hij raakte geïnspireerd door de hulpverlening, heeft na terugkomst zelfs bij ons gesolliciteerd en start binnenkort als hulpverlener!
Dat vind ik zo mooi aan deze manier van hulpverlening: je hebt veel contact met de camperaar en bouwt een band op. Ik verleen zo nu en dan zelf hulp. Niet alleen omdat ik zo goed op de hoogte blijf van wat er speelt, maar ook omdat ik het ontzettend leuk vind! Ik bel dan regelmatig om te vragen hoe het gaat. Het geeft echt voldoening als je uiteindelijk alles goed kunt oplossen en de hulpvrager van een welverdiende vakantie kan genieten.”
De zomer van 2024
Wat viel je afgelopen zomer op?
“Net als voorgaande jaren zien we dat steeds meer mensen met de camper op vakantie gaan. We zien een langzame verschuiving van uitsluitend gepensioneerden naar jongere gezinnen die ook met de camper reizen.
Daarnaast zagen we dit jaar opvallend veel problemen met het AdBlue-systeem van campers. Problemen met de AdBlue-pomp en sensoren kwamen veel voor. AdBlue is een vloeistof die wordt gebruikt in dieselvoertuigen om 85% van de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen om te zetten in onschadelijke stikstof en waterdamp. In veel gevallen was de tank vol, maar was de pomp of sensor kapot, waardoor campers op een gegeven moment niet meer gestart konden worden.
Tot slot ben ik in algemene zin erg blij om te zien hoe we samen met alle collega’s de afgelopen zomer mensen met een camper snel en adequaat hebben weten te helpen.”
In het aantal camperhulpverleningsmeldingen zien we een opvallende stijging. Over alle camperhulpverlening zien we bijna een verdubbeling in het aantal meldingen (dit is inclusief meldingen in Nederland). Lees meer over alle zomertrends in deze blog.
Welke dossiers zijn je deze zomer bijgebleven?
“Een melding waarbij een gezin meerdere keren pech had met de camper en bovendien met een jong kind verschillende keren met spoed naar het ziekenhuis moest. Ik had veelvuldig contact met hen, het was niet niks. Gelukkig is alles goed afgelopen.
Daarnaast is er het verhaal over een nieuwe truc die is ontdekt in de beruchte streek rondom La Jonquera in Spanje. De dop van de brandstoftank werd opengebroken en er werd een vloeistof toegevoegd waardoor de camper stilviel. Zogenaamd hulpvaardige mensen kwamen om te ‘helpen’. De getroffen mensen hebben angstige uren doorgebracht en werden ook nog eens opgelicht door een taxichauffeur. Door veelvuldig contact te onderhouden, konden we hen een luisterend oor bieden. We stuurden een hulpdienst die bij hen bleef totdat het bergingsbedrijf voor de camper arriveerde, aangezien ze op een gevaarlijke plek stonden.”
Heb je nog een tip voor mensen die met de camper op vakantie gaan?
“Houd er rekening mee dat de hulpverlening in het buitenland niet hetzelfde is als in Nederland. Natuurlijk doen we er alles aan om iedereen zo snel mogelijk te helpen, maar de realiteit is dat het vaak langer duurt en het lastiger kan zijn om snel hulp te organiseren. Dat is ook echt afhankelijk van de locatie waar de camper stilvalt. Soms lukt het verrassend snel, binnen een uur, maar meestal duurt het langer.
Overigens zien we weleens mensen op reis waarbij een van de partners afhankelijk is van de ander, of waarbij slechts één van de twee in de camper wil rijden. Als de persoon waarvan de ander afhankelijk is iets overkomt, kan dat veel impact hebben op de reis. Denk daar vooraf goed over na.”
Camperhulpverlening is een van de vele soorten hulpverlening die VHD organiseert. Drijft het jou om mensen in binnen- en buitenland telefonisch verder te helpen? Kom werken bij VHD!